In veel organisaties heeft zich al doende een bepaalde praktijk op het gebied van leren en ontwikkelen gevormd. Dan is het af en toe nodig even pas op de plaats te maken en te onderzoeken: doen we nog de goede dingen en doen we ze op de goede manier?
Gisteren in de trein hoorde ik een gesprek tussen twee dames op leeftijd die de reis te baat namen om elkaar te leren kennen. Een van hen had haar werkende leven besteed als koffiejuffrouw. Een gesoigneerde vrouw, die vertelde dat ze haar werk altijd als haar eigen 'winkel' had beschouwd.
Recente blogitems
Medewerkers die regelmatig met hun collega’s spreken over hun ontwikkeling ondernemen bijna vier keer zoveel leeractiviteiten. Dat kwam uit een onderzoek dat ik heb uitgevoerd bij een van mijn klanten. In deze blog lees je wat er gebeurt in de betreffende teams en waar aanknopingspunten zitten om het gevonden verband te benutten.
Als er uit mijn tijd bij de SVB 1 ding is waarop ik met een goed gevoel terugkijk, is het wel de IT HeartBeat Week. Na 3 keer staat er een volwassen evenement, waarop medewerkers hun collega's meenemen naar de toekomst, door te laten zien en ervaren wat er nu al gebeurt. Ik heb genoten van de gretigheid waarmee de 380 deelnemers met elkaar in de nieuwe ontwikkelingen doken.
Vorig jaar heb ik voor Rijkswaterstaat een strategisch advies opgesteld over de leer- en ontwikkelopgave van de organisatie voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vervolgens ging ik met een klein team aan de slag met de realisatie van deze opgave: de ontwikkeling van een leeraanbod. En inmiddels beginnen de RWS’ers gebruik te maken van wat er staat. Ik laat je graag zien hoe we inhoud en vorm van het aanbod hebben afgestemd op de behoefte en voorkeuren van de verschillende doelgroepen.