De Werkwijze
  • judith.barneveld@dewerkwijze.nl
  • 06 15 34 33 95
  • Home
  • De Werkwijze
    • De Werkwijze
    • Profiel
    • Filosofie
    • Tarieven en voorwaarden
  • Consultancy
    • Consultancy
    • Diensten
    • Aanpak
  • Coaching
    • Coaching
    • Aanbod
    • Benadering
  • Portfolio
    • Portfolio
    • Opdrachten
    • Referenties
  • Kennisgevingen
    • Kennisgevingen
    • Nieuws
    • Blog
    • Publicaties
  • Contact

Ontwikkeling

Leren voor de Omgevingswet

Leren voor de Omgevingswet

13 oktober 2021Judith BarneveldOntwikkelingOrganisatieontwikkeling

Vorig jaar heb ik voor Rijkswaterstaat een strategisch advies opgesteld over de leer- en ontwikkelopgave van de organisatie voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vervolgens ging ik met een klein team aan de slag met de realisatie van deze opgave: de ontwikkeling van een leeraanbod. En inmiddels beginnen de RWS’ers gebruik te maken van wat er staat. Ik laat je graag zien hoe we inhoud en vorm van het aanbod hebben afgestemd op de behoefte en voorkeuren van de verschillende doelgroepen.

Lees meer
Hoe leer je van de ervaringen van een ander?

Hoe leer je van de ervaringen van een ander?

12 mei 2020Judith BarneveldOntwikkelingKennisdeling

Elke dag doen mensen overal in de organisatie ervaringen op die relevant zijn voor anderen. Maar hoe zorg je nu dat deze praktijkervaringen bij die anderen terechtkomen en dat ze er daadwerkelijk iets mee gaan doen? Dat was een actuele vraag voor Rijkswaterstaat, waar in voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet allerlei pilots plaatsvonden om te experimenteren met de andere manier van werken die de wet vraagt. Pilots die lessen opleverden waarvan vele collega’s kunnen leren.

Lees meer
Thuisleren: leren in de anderhalvemetereconomie

Thuisleren: leren in de anderhalvemetereconomie

23 april 2020Judith BarneveldOntwikkelingOnline leren,Corona

Hoe ziet leren en ontwikkelen eruit in een anderhalvemeterorganisatie? Ik vermoed dat dit een vraag is die inmiddels bij je zal resoneren. Als we nog lange tijd (maanden? jaren?) moeten thuiswerken en afstand houden, komt het erop aan dat we verder denken dan een batterij e-learning om onszelf en onze organisaties te verbeteren, vernieuwen en veranderen.

Lees meer
Ontwikkelen vanuit leermotieven

Ontwikkelen vanuit leermotieven

16 april 2020Judith BarneveldOntwikkelingLeiderschap,Programma

​Voor een organisatie die een ontwikkelprogramma wilde ontwerpen voor leidinggevenden heb ik een opzet bedacht die sterk uitgaat van de persoonlijke leermotieven van de deelnemers. De term leermotieven heb ik gemunt voor het samenstel van leerbehoeften en leervoorkeuren van een individu, waarin tot uiting komt waartoe iemand werkelijk gemotiveerd is zich te ontwikkelen, op een manier die iemand echt aanspreekt.

Lees meer
Onboarding volgens de bedoeling

Onboarding volgens de bedoeling

30 maart 2020Judith BarneveldImpact en OntwikkelingVakmanschap,Onboarding

Als er nieuwe medewerkers bij je organisatie komen, wil je graag dat ze snel aan de slag kunnen en zich thuis gaan voelen. Een goede onboarding helpt de nieuwelingen op weg. In deze blog vertel ik je over het onboarding programma dat ik heb helpen opzetten bij Halt. Een programma dat de bedoeling van de organisatie ademt, in inhoud en vorm.

Lees meer
Draaiende tandwielen voor duurzame ontwikkeling

Draaiende tandwielen voor duurzame ontwikkeling

7 februari 2020Judith BarneveldOntwikkelingLoopbaanontwikkeling

Best lastig: medewerkers moeten regisseur zijn van hun eigen loopbaan, leidinggevenden moeten het goede gesprek voeren – wie doet nu eigenlijk wat?

Lees meer
​Moet de coördinator leren leidinggeven?

​Moet de coördinator leren leidinggeven?

23 januari 2020Judith BarneveldOntwikkelingLeiderschap

Met enige regelmaat zie ik in organisaties de vraag opduiken wat te doen met de ontwikkeling van medewerkers in een coördinerende rol. Deze coördinatoren hebben geen personele verantwoordelijkheid, maar dragen wel de zorg voor de inhoudelijke begeleiding en coaching van collega’s. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft me gevraagd de leervraag van deze groep te onderzoeken en suggesties te doen voor bouwstenen van een leertraject.

Lees meer
Een wereld te leren

Een wereld te leren

8 januari 2020Judith BarneveldOntwikkeling

Soms gaat het om geluidstechnici, soms om artsen en soms om verzekeringsagenten. Maar afgelopen jaar ging het om diplomaten en is er weer een hele andere wereld voor me opengegaan. Nu kan ik bluffen over mijn kennis van China en het Midden-Oosten en over mijn religieuze geletterdheid - want dat zijn de onderwerpen waarmee ik aan de slag mocht bij de Academie voor Internationale Betrekkingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Lees meer
Hoe mijn perspectief op feedback veranderde

Hoe mijn perspectief op feedback veranderde

4 december 2018Judith BarneveldOntwikkeling en ImpactFeedback

Ik ben nooit zo'n aanhanger geweest van de aanspreekcultuur. Vanuit een ontwikkelperspectief heb ik er altijd de nadruk op gelegd dat mensen vooral groeien als ze terugkoppeling krijgen op hun sterke punten en dat ze het meeste leren als ze zelf feedback vragen op hun handelen. Dat vind ik nog steeds. Maar een gesprek met een teamcoach opende mijn ogen voor een ander perspectief.

Lees meer
Met een essentiecyclus tot de kern van Leren & Ontwikkelen

Met een essentiecyclus tot de kern van Leren & Ontwikkelen

27 juli 2018Judith BarneveldOntwikkelingVisie,Workshop

In veel organisaties heeft zich al doende een bepaalde praktijk op het gebied van leren en ontwikkelen gevormd. Dan is het af en toe nodig even pas op de plaats te maken en te onderzoeken: doen we nog de goede dingen en doen we ze op de goede manier?

Lees meer
  • «
  • 1
  • 2
  • »

Overzicht producten

Recente blogitems

Leren voor de Omgevingswet

13 oktober 2021Judith Barneveld

Vorig jaar heb ik voor Rijkswaterstaat een strategisch advies opgesteld over de leer- en ontwikkelopgave van de organisatie voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Vervolgens ging ik met een klein team aan de slag met de realisatie van deze opgave: de ontwikkeling van een leeraanbod. En inmiddels beginnen de RWS’ers gebruik te maken van wat er staat. Ik laat je graag zien hoe we inhoud en vorm van het aanbod hebben afgestemd op de behoefte en voorkeuren van de verschillende doelgroepen.

Lees meer

Hoe leer je van de ervaringen van een ander?

12 mei 2020Judith Barneveld

Elke dag doen mensen overal in de organisatie ervaringen op die relevant zijn voor anderen. Maar hoe zorg je nu dat deze praktijkervaringen bij die anderen terechtkomen en dat ze er daadwerkelijk iets mee gaan doen? Dat was een actuele vraag voor Rijkswaterstaat, waar in voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet allerlei pilots plaatsvonden om te experimenteren met de andere manier van werken die de wet vraagt. Pilots die lessen opleverden waarvan vele collega’s kunnen leren.

Lees meer

Thuisleren: leren in de anderhalvemetereconomie

23 april 2020Judith Barneveld

Hoe ziet leren en ontwikkelen eruit in een anderhalvemeterorganisatie? Ik vermoed dat dit een vraag is die inmiddels bij je zal resoneren. Als we nog lange tijd (maanden? jaren?) moeten thuiswerken en afstand houden, komt het erop aan dat we verder denken dan een batterij e-learning om onszelf en onze organisaties te verbeteren, vernieuwen en veranderen.

Lees meer

Categorieën

  • Coaching (2)
  • Ontwikkeling (10)
  • Impact (7)

Tags

  • Loopbaanontwikkeling
  • Leiderschap
  • Organisatieontwikkeling
  • Opleidingen
  • Workshop
  • Instrument
  • Zelfsturing
  • Samenwerking
  • Vakmanschap
  • Leren
  • Talentontwikkeling
  • Visie
  • Feedback
  • Onboarding
  • Programma
  • Online leren
  • Corona
  • Kennisdeling

Auteurs

  • Judith Barneveld

De Werkwijze werkt online in tijden van corona

Coaching, interviews, werksessies, kennismakingen - alles kan ook online. Bovendien, nu zoveel mensen thuiswerken, is er alle reden en gelegenheid om in te zetten op online vormen van leren. Ik pak dat graag voor je op!

Laatste nieuws

Opdracht: transformatie bij IT-directie
Opdracht: transformatie bij IT-directie

19 okt. 2021

Referentie
Referentie "Combineert het innovatieve met bestaande structuren"

13 okt. 2021

Opdracht: inwerktraject voor Radiotherapie bij het AVL
Opdracht: inwerktraject voor Radiotherapie bij het AVL

19 mei 2021

Recente blogitems

Leren voor de Omgevingswet
Leren voor de Omgevingswet

13 okt. 2021

Hoe leer je van de ervaringen van een ander?
Hoe leer je van de ervaringen van een ander?

12 mei 2020

Thuisleren: leren in de anderhalvemetereconomie
Thuisleren: leren in de anderhalvemetereconomie

23 apr. 2020

Contactgegevens

De Werkwijze

06 15 34 33 95

judith.barneveld@dewerkwijze.nl

Sociale media

  • Linkedin

Diensten

Consultancy

Coaching


Privacyverklaring

De Werkwijze 2017, Amsterdam

Deze website maakt gebruik van cookies, onder andere om het gebruiksgemak te vergroten. Door op 'Akkoord' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Akkoord
X